Základní škola Sion J. A. Komenského

Články

Škola na horách 2018

Horské hřebeny a sjezdovky přivítaly naše školáky s otevřenou náručí a nabídly jim krásný týden plný lyžování, snowbordování, bobování, běžkování a zimních radovánek.

Pondělí 8. 1. 2018

V pondělí ráno jsme se sešli u Flošny v 8 h a naložili veškeré věci do autobusů. Zamávali jsme rodičům a vyrazili směr Krkonoše. Cesta ubíhala rychle, takže když jsme v 10 hod. dorazili k hotelu Javor, byli jsme svěží a natěšění na to, co nás čeká. Kluci z nejvyšších ročníků pomáhali s vykládáním zavazadel, ostatní si užívali hrátky na sněhu. Mezitím nastal čas oběda (vychutnali jsme si výtečné rizoto) a poté jsme se všichni ubytovali a mohli si chvíli odpočinout před dalším odpoledním programem - lyžováním.

Rozdělili jsme se do oddílů, podle naší lyžařské zdatnosti, oblékli jsme si vše potřebné a patřičně nastrojeni jsme vyrazilli zdolávat krkonošské kopce a kopečky. Čas na svahu ubíhal rychle a než jsme se nadáli, byl večer a my si mohli užít skvělou večeři (rajská omáčka s těstovinami).

Po večeři jsme se všichni sešli v jídelně, kde jsme se seznámili s pravidly chování na horách. Poté nás čekala úvodní scénka z Mrazíka, ve které jsme pomohli Nastěnce splnit úkol od macechy - namotávání klubíček. Po soutěži jsme zhlédli úryvek z filmu Mrazík a zamysleli jsme se nad tím, jak se správně chovat a jak umět říct ve vztazích "ne" (nenechat sebou manipulovat). Po společném večeru už byl čas se umýt a jít na kutě.

Úterý 9. 1. 2018

Dnes ráno jsme měli budíček v 7 hod. Po velmi bohaté a chutné snídani (švédské stoly) jsme se začali chystat na svah, kam jsme vyraziili zhruba v 9 hod. Sjezdovku jsme brázdili plni nadšení i přesto, že byla mlha a foukal čerstvý vítr. S blížícím se návratem na hotel na nás však vykouklo i sluníčko. Oběd byl opět znamenitý; pochutnali jsme si na pečeném kuřecím stehnu s bramborovou kaší.

Po obědě následoval odpolední klid, při kterém jsme mohli hrát různé společenské hry nebo odpočívat na pokojích. Po poledním klidu jsme se sešli na kopci pod hotelem a zahráli jsme si hru Záškodníci. Rozdělili jsme se do několika družstev napříč třídami. Každé družstvo mělo přidělené odlišně barevné pásky, které si družstvo muselo chránit a zároveň se snažit sebrat pásky ostatním. Ukořistěné pásky se poté spočítaly a které družstvo jich nasbíralo nejvíce, vyhrálo.

Při hrátkách na sněhu nám patřičně vyhládlo, proto jsme byli rádi, když nastal čas večeře. Dnes nás kuchaři potěšili obrovskými kynutými knedlíky s borůvkami. Po večeři nastal čas slavnosti, na které nás opět navštívili naši přátelé z Mrazíka. Názornou scénkou nám dokázali, že chvástat se se nevyplácí. Opět nechyběly ani soutěže, kterých se účastnili dobrovolníci z různých tříd, a pomohli Nastěnce nanosit vodu, potřebnou při zalévání pařezu. Večerka na sebe po slavnosti nenechala dlouho čekat, a tak jsme se po namáhavém dni odebrali na kutě.

Středa 10. 1. 2018

V 7 hodin, když jsme vstávali, jsme zjistili, že venku není skoro nic vidět - taková byla mlha. Náladu nám spravila snídaně, která byla jako vždy super. V 8:30 h jsme se s veškerou výstrojí a výzbrojí vypravili ke skibusům, které nás odvezly na sjezdovku Pomezky či U Kostela. I když podmínky pro lyžování nebyly zrovna nejpříznivější, dopoledne na svahu jsme si užili, a to i ti nejmenší, kteří s lyžováním teprve začinají. Čas na sněhu rychle ubíhal, takže jsme ani nemrkli a byl čas oběda (vepřové výpečky se špenátem a bramborovými knedlíky).

Po poledním klidu jsme plánovali opět hrátky na sněhu, bohužel počasí nám tentokrát moc nepřálo. Kvůli teplotám nad bodem mrazu začalo místo sněžení pršet a mlha byla hustší a hustší, takže nezbývalo než vymyslet náhradní program. Většina dětí se tedy sešla v jídelně a užila si při sledování filmu Poklady pod sněhem. Jiní si zvolili možnost hrát společenské hry, kulečník, ping-pong nebo si kreslili.

Když nastal čas večeře, celý hotel byl provoněný vůní boloňských špaget, které nám všem moc chutnaly. Poté, co jsme je spořádali, shromáždili jsme se v jídelně, kde jsme se opět sešli na večerní slavnost. Tentokrát nás kromě Ivánka, Nastěnky a Dědečka Hříbečka navštívila také Baba Jaga. Po scénce s těmito pohádkovými postavami jsme si krátce povídali o tom, jak moc je důležité dělat dobré skutky a pomáhat druhým. To jsme si připomněli také formou soutěže, kde jsme museli spolupracovat při oblékání zvolených zástupců z každé třídy Mandysky i Kleinerky. Na závěr jsme pokračovali ve sledování další části naší oblíbené tématické pohádky Mrazík.

Čas zalehnout na sebe nedal dlouho čekat, takže jsme se umyli, vyčistili si zoubky a šupky hupky do pelíšků. Musíme se dobře vyspat, protože zítra nás čeká další den, nabitý zážitky a dobrodružstvím.

Čtvrtek 11. 1. 2018

Protože večer a přes noc sněžilo, probudili jsme se do krásně zasněženého rána. Když jsme se umyli a vyčistili si zuby, byl čas snídaně. Ta byla dnes obzvlášť bohatá - v nabídce byla míchaná vajíčka, lívance a klasika jako müsli, pečivo, sýry, salámy, zelenina, jogurty, marmelády, buchty atd. Vydatnou snídaní jsme nabyli sil a tudíž se mohli pustit do sportovních dopoledních aktivit. Využili jsme tentokráte jak sjezdovku Pomezky, tak i sjezdovku U Kostela. Lyžovačka byla parádní a pořádně nám při ní vyhládlo, proto, když nastal čas oběda, moc jsme si pochutnali na výborné bramboračce a omáčce s vepřovým masem a houskovými knedlíky.

Polední klid mnozí z nás využili k odpočinku, ostatní si našli jinou aktivitu - deskovou hru, povídání, ping - pong, kulečník atd. Po odpolední svačince se děti z Mandysky sešly venku, aby tam překonaly skupinu loupežníků a zachránily tak jimi zajatou Nastěnku. Musely při tom získávat barevné pruhy látky, potřebné k vytvoření kabátku, aby Nastěnce nebyla zima. Nakonec se podařilo Nastěnku vysvobodit a splnit tak úkol. Poté nastal čas starších dětí, které si vyzkoušely, jaké to je být v "bomberballu" (viz foto). K vidění byly zajímavé a velmi vyrovnané souboje, ve kterých šlo o to, srazit protivníka v bomberballu na kolena. Hra byla úspěšná a velmi náročná, přesto si ji někteří zopakovali i vícekrát. Protože se již setmělo, přesunuli se všichni dovnitř a těšili se na večeři (buchtičky se šodó).

Po večeři nás čekal poslední společný večer na horách. Na scénu opět přišla Nastěnka, která si za přítomnosti Ťapky, macechy, tatínka, Marfušky, dědečka Mrazíka a Baby Jagy vzala za muže svého milovaného Ivánka. Svatba to byla veliká a novomanželé nás pozvali na hostinu, po níž následovala diskotéka. Tančili malí i velcí a někteří by nejradší tančili až doteď. Po diskotéce přišlo překvapení v podobě noční stezky odvahy. Účast ve hře byla dobrovolná. Všichni, kteří se zúčastnili, si hru užili.

Zítra už nás čeká návrat domů a s tím i spojené balení všech věcí. Den bude náročný, proto už dobrou noc a sladké sny.

Pátek 12. 1. 2018

V pátek ráno jsme se probudili do posledního dne na horách. Protože nás čekala spousta věcí, museli jsme si pospíšit. Po snídani si starší třídy rychle sbalily své věci, aby je měly připravené k odjezdu domů, a vyrazily na poslední lyžování. Mladší třídy potřebovaly více času na balení, nicméně i ony to zvládly výborně, takže i je čekalo hezké lyžování na sjezdovce U Kostela. Kvůli balení jsme později i obědvali (řízek z bramborem).

Protože jsme už měli vyklizené pokoje, shromáždili jsme se v jídelně a podívali se na pohádku Mrazík (někteří ji poprvé viděli celou). Ostatní, kteří se nechtěli dívat, strávili čas různými hrami v přilehlých společenských místnostech - hrál se kulečník, Dobble, Pravda nebo lež, Člověče, nezlob se a další deskové či karetní hry. Jiní seděli a povídali si nebo sledovali pohádky v televizi.

Čas uběhl rychle a nastal okamžik odchodu. Naložili jsme naše zavazadla na skútry a sešli jsme dolů k čekajícím autobusům, kde jsme zavazadla naložili. Potom už nastal čas nastoupit do autobusu a vydat se směrem k Hradci Králové. Cesta ubíhala celkem dobře, pouze u jednoho autobusu došlo cestou k menší poruše, takže než se vše podařilo vyřešit (poslání náhradního autobusu), nabrali jsme asi hodinové zpoždění. Přesto jsme v pořádku dorazili na Flošnu, kde na nás již čekali netrpěliví rodiče. Moc rádi jsme se s nimi zase viděli.

Škola na horách byla plná zážitků a příjemných chvil a my se už těšíme na další společnou akci.

uvod-hesla

Karneval na ledě

V nedělní odpoledne 11. února hrál hradecký zimní stadion všemi barvami. Sion tu totiž připravil karneval na ledě pro malé i o něco větší.

Reklamní video Mirka Vaňury

Škola na horách 2018

Šerpování deváťáků

V sobotu 3. února se uskutečnil Reprezentační ples hradeckého Centra Sion, jehož se každoročně účastní i žáci deváté třídy základní školy.